keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

Syyllisyys

Eilen sain viimein sanottua miehelle sen, mikä minua painaa ja aika-ajoin ahdistaa: syyllisyys!

Olen ihminen, joka kantaa syyllisyyttä milloin mistäkin, mutta suurin taakkani on ollut syyllisyys siitä, että jätin edellisen mieheni. Noin vain, ilman ennakkovaroituksia! Olen jälkikäteen miettinyt ja psykiatrinkin kanssa pohtinut mikä minut ajoi tuohon tilanteeseen. Olin vuosia ollut masentunut ja ahdistunut, kun viiimein pääsin sairaalahoitoon. Työkyvyn arvioinnin lisäksi siellä muutettiin lääkitystäni ja sain erilaisia terapioita, ja olotilani muuttui noiden kolmentoista viikon aikana uskomattomasti! Aloin piristyä ja yhtäkkiä maailma alkoi näyttää ihanalta ja innostavalta ja uudelta! Kaikki vanha tuntui turhalta ja jokin sai minut uskomaan myös siihen, että mieheni kuuluu menneisyyteen, että hänellä ei ole sijaa uudessa, ihanassa maailmassani! Toki meillä oli ollut avioliitossa melko ylipääsemättömiä ongelmia, mutta siltikin ilmoitukseni oli hänelle shokki! Minä viis veisasin siitä ja aloin elää uutta elämääni vapaana ja iloisena sinkkuna! Tein monenlaista, mitä olen jälkikäteen katunut ja olenkin usein miettinyt, että onko minut väärin diagnosoitu, että sairastanko sittenkin kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Juttelin siitä psykiatrininkin kanssa ja hän totesi, että joskus pitkän masennusjakson jälkeen tulee ihmiselle maaninen olo ilman, että hän sairastaa kaksisuuntaista.

No, tapasin tämän nykyisen mieheni viime keväänä ja hänen myötään elämäni rauhoittui ja palasi uomilleen, olin hyvin onnellinen. Viime aikoina olen kuitenkin alkanut tuntea entistä enemmän syyllisyyttä entisen mieheni jättämisestä. Aika-ajoin jopa niin, että koen, että minulla ei ole oikeutta uuteen onneen. Eilen oli taas sellainen ilta, että kurkkua kuristi ja mahassa kiersi ja ajatukset kiersivät pahassa olossa ja syyllisyydessä.  Päätin ottaa riskin ja kertoa miehelleni mikä minua ahdistaa. Sen sanottuani hän meni hiljaiseksi, alkoi kaivella vaatteitaan kaapistaan ja tostesi, että "tämä oli kai sitten tässä"! Sain hänet jäämään ja koitin puhua hänelle miltä minusta tuntuu ja etten missään nimessä palaisi enää entiseni luokse, sillä avioliitossamme olleet ristiriidat ovat edelleen olemassa. Mies jäi kotiin, mutta jäi valvomaan kun itse kävin väsyneenä yöpuulle.
Aamulla mies sanoi, että haluaa jatkaa kanssani, mutta hän ei halua sitoa minua, koska olen niin perhekeskeinen. omien sanojensa mukaan hän halusi jättää minulle tilaa olla ja tulla ja lähteä niinkuin haluan. Että hänen kotinsa (se meidän remontoima talo) oli oleva minulle avoin ja saisin pitää sitä kotinani, mutta hän ei katkeroituisi jos päättäisin lähteä kokonaan!
Nyt en tiedä, onko minulla hyvä vai paha olo. Tiedän aiheuttaneeni tuskaa myös tälle nykyiselle miehelleni. Olen ihan voimaton. Kiitollinen siitä, että hän ei jätä minua, mutta pahalla mielellä siitä, että hän itse ei uskalla nyt sitoutua täysillä minuun! Voiko ihminen todellakin itse pilata onnensa tällä tavalla??? Missä menee raja mitä kertoa toiselle, mitä ei!  Mies on ollut koko aamun tavattoman lempeä, mutta sanoi mm että "on hyvä välillä pudota maan pinnalle".......

10 kommenttia:

  1. Samoja asioita "märehdin". Vuodesta toiseen...
    Minun erosta ja lähdöstä on jo 10 vuotta.
    Mutta yhä vielä tulee ajatus, teinkö oikein. Vaikka tajuan, että menneeseen ei ole paluuta.

    Ja sitten on kaipuu entiseen kotiin, puutarhaan...
    Kaipaa kaikkea sitä, minkälaiseksi haaveili elämänsä ehtoon.

    Mutta kun elämä ei nyt sitten mennyt kuin elokuvissa.

    Tunnistin myös tuon vapauden ja elämänilon.
    Kuvittelin pystyväni, mihin vain. Paljon olen kyllä tehnytkin, mutta yhä useammin tuntuu, etten jaksa.

    Voimat hiipuu, kun ikää ja sairauksia tulee.

    Jatkakaamme elämän opettelua..
    Voimia ja iloa Sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Minäkin kaipaan varmaan sieltä entisestä elämästä niitä ihania asioita; puutarhaa, taloa, sitä kun lapset oli pieniä! Viimeiset vuodet avioliitossani olivat tosi vaikeita ja kerroin niistä nykyiselle miehelleni tänään. hän ihmetteli miksi ylipäänsä kannan syyllisyyttä, kuka tahansa olisi ottanut niistä syistä eron... Mutta minä en haluaisi kenellekkään mitään pahaa, siksi tämä syyllisyys....

      Poista
  2. Minä olen yrittänyt opettaa itselleni, ettei puolisoa pidä käyttää terapeutin korvikkeena. Hänen ei tarvitse tietää jokaista mielenliikettäni ja vaivaani, vaikka kovin mielelläni niistä puhuisinkin. Minun mieheni ei vaan ole niitä ihmisiä, jotka osaavat puhua tunteista. Luulen, että hänelle on kanssani käynyt monestikin samoin kuin sinun miehellesi nyt, siis, että tulee turvaton olo toisen puheista. Onneksi luottamus voi kasvaa ja erehdyksistään voi oppia.

    Syyllisyydestä ajattelen niin, että se on tärkeä tunne, joka opettaa meitä välttämään samoja virheitä. Tuo sinun syyllisyytesi aihe taitaa kuitenkin koskettaa eniten sinua, entistä puolisoasi ja Luojaasi, ei niinkään nykyistä elämänkumppaniasi.

    Viisautta, voimia ja rakkautta sinulle toivottelen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Millan! Nykyinen mieheni sanoi tänään, kun asiasta juttelimme, että minun pitäisi koittaa selvittää itselleni miksi kannan syyllisyyttä ja onko moiseen edes syytä. Hänen mielestään ei ole, hän kun tietää nyt taustat ja syyt erooni (ei ne kovin kepeät ole, vaikka sellaisen kuvan kuvauksestani saikin). Minun ongelmani on tuo syyllisyys, joka seuraa minua joka paikkaan. Lapsuudesta saakka olen tuota taakkaa kantanut, milloin mistäkin syystä, enkä näytä siitä pääsevän terapioista huolimatta...

      Poista
  3. Millanilta hieno kommentti!

    Ja taas kokemuksen ääni : anna itsellesi ja suhteellesi aikaa, nauti päivä kerrallaan huomisesta huolehtimatta.

    VastaaPoista
  4. ...ja anna itsellesi anteeksi se, että jätit ent.miehesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kun osaisikin armahtaa itsensä! Elämä olisi niin paljon helpompaa....

      Poista
  5. Voi Tuuli,
    miten tuttuja tunteita. tulee mieleeni ensimmäinen ero joka ei ole jättänyt rauhaan, vaikka liitossakaan ei ollut mitään mahdollisuutta elää, ei kummallakaan elää terveenä.

    voitko tuntea syyllisyyttä siitä että olet tehnyt oikein itseäsi kohtaan?

    ihan ilmiselvästi voit, siihen sinut on kasvatettu.

    Millanin sanoin: viisautta, voimia ja rakkautta sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, liskonainen! Minut on todellakin kasvatettu syyllisyyteen! Vieläkin kuuluu korvissa lapsuudesta äidin ääni: "Ethän SINÄ tuota äidille pettymystä!" "Ethän SINÄ ainakaan tee mitään pahaa!" jne. On vaikea olla tuntematta syyllisyyttä, jos aiheuttaa toiselle pahan mielen...

      Poista