lauantai 21. huhtikuuta 2012

Fibromyalgia

Minulla on joskus vuosia sitten todettu tällainenkin vitsaus kuin fibromyalgia (krooninen kipuoireyhtymä). Tauti on aika-ajoin melko kovaoireinen, vaikka pientä helpotusta on suonut Cymbalta-nimisen lääkkeen käyttöönotto (määrättiin minulla masennukseen, mutta näyttää auttavan hiukan myös fibroon).

Reumaliitto määrittelee fibromyalgian oireita seuraavasti: "Fibromyalgian tärkein oire on kehon eri osissa tuntuva lähes jatkuva kipu, johon vaikuttavat erilaiset ulkoiset tekijät. Potilaat kuvaavat kipua kolottavana, jäytävänä, polttavana, kirvelevänä tai viiltävänä. Kipua pahentavat kylmä, kostea ja vetoinen ympäristö sekä psyykkinen stressi. Saunassa kipu lievittyy, mutta saunan jälkeen kivut pahenevat (saunakrapula).
Fibromyalgiaa sairastavilla väsymys, uupumus ja voimattomuus, turvotuksen ja puutumisen tunne ovat myös yleisiä. Tuki- ja liikuntaelimistön kipujen lisäksi heillä voi olla päänsärkyä, kuukautis-, maha- ja virtsaelinkipuja. Monet potilaat kokevat niveltensä turpoavan, vaikka lääkäri ei tällaista havaitsisikaan.
Sairastuneet uupuvat ja väsyvät nopeasti henkisessä paineessa. Lähes kaikki potilaat kertovat kärsivänsä lepoa antamattomasta unesta."

Viime päivinä olen ollut erityisen kipeä. Joka paikka on kuin hakattu ja tulehtunut ja jäykkä, alavatsa ja alaselkä jäytävät myös kuin tulehduksen kourissa, pää kipeä ja sekin kuin tulehtunut. Olen myös uupunut, en millään jaksaisi edes kättä nostaa, saati kävellä!
Nyt on ns. koiranilma. Kalsea, hiukan tuulee ja sataa räntää. Oletan, että kipuni ovat valtautuneet osittain sään vuoksi. Toinen syy saattaa olla stressaantuminen. Mietin hirveästi nyt asioita, samalla ahdistun.  On niin paljon kaikenlaista: terveys, ihmissuhteet, remontti, muuttaminen, lasten pärjääminen, miehen stressit jne. Kunhan ei masennus vaan alkaisi nostaa kovasti päätään.

Kaikenlaista vitsausta ihmisellä pitääkin olla!

4 kommenttia:

  1. Sanos muuta. Minä kävelen tällä hetkellä kuin ruostunut haarniska. Nivelet ja lihakset ovat jäykät ja kipeät. Kitinä vaan kuuluu muualta kuin nivelistä ;) Toivottavasti pian tulisi aurinkoista ja lämmintä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo ruostunut haarniska kuvaa kyllä hyvin tietynlaista olotilaa, minä olen tällä hetkellä kipeä, mutta kaikki nivelet on kuin kiedottu pumpuliin, paksut ja jäykät....
      Eipä vielä ole ilmoihin tiedossa parannusta :(

      Poista
    2. kun mulle vuosien tutkimusten ja lukuisten leikkausten jälkeen annettiin tuossa 1990-luvun alussa fibrostatus, oli kaikkinainen hoito loppua siihen paikkaan. se ei ollut mikään sairaus siihen aikaan.(dg vahvistettiin tuolloin reumalla Heinolassa)

      olen myös saanut suotuisia tuloksia mielialalääkkeiden käytöstä. alunperin söin triptyliä myönteisin tuloksin, sittemmin, saatuani SAV:n siirryttiin citalobramiin eri kauppanimikkeillä. cymbaltaakin vetelin reilun vuoden. se vaan on niin kallista etten sitä pitempään tahtonut maksaa (kun ei tää eläke niin suuren suuri ole). eikä sen teho ollut hinnan väärtti.

      nyt olen vallan ilman sen kaltaista lääkitystä, paitsi että palasin iltaisiin triptyyleihin, jotka vähän helpottavat.

      mmutta sen sijaan sisälläni on sekä aerobiologianlaitoksen filiaali ETTÄ herkkätoiminen ilmapuntari.

      odotan kauhulla ensimmäistä hellejeksoa, siitä seuraa tuo mainitsemasi "saunakrapula" viikkokausiksi. viime kesänäkin jäi sieniretkeily, kun en kertakaikkiaan kyennyt, särkylääkkeethän ei akuuttiin fibrokipuun juurikan auta.

      mutta ilolla kannamme sen minkä Herramme on hyväksi katsonut. onhan minullakin valtavasti muuta hyvää.

      sanoo tää ja könkkää hakemaan toisen kupillisen kahvia...

      Poista
    3. Juu, kullakin on omat ristinsä kannettavanaan. Joskus vaan tympii, kun niistä risteistä on välillä runsaudenpulaa, eikä oikein tiijä miten kantais useampaa kerrallaan....

      Cymbalta on kieltämättä kallis lääke, mutta kun se on mulla määrätty lähinnä masennukseen, eikä sitä kuulemma mielellään purettais pois, niin maksan ja irvistelen. Citalopraamit lihotti mua 20 kiloa, onneksi olen saanut ne kilot hiljalleen pois...

      Poista