sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Vaikea psykoottinen masennus

Minun diagnoosini on vaikea psykoottinen masennus.

Silloin kun oireet ovat pahimmillaan, masennuksen kaava noudattaa kuin oppikirjaa: Itken paljon, mielialani on masentunut ja alakuloinen, mikään ei innosta eikä kiinnosta ja olen kaiken aikaa tosi väsynyt, vaikka nukun hyvin pitkiä (tosin katkonaisia) öitä. Itseluottamukseni ja itsetuntoni ovat hyvin alhaalla. Itseasiassa olen hyvinkin epävarma kaikesta mitä teen. Samoin ulkonäöstäni ja olemuksestani. En oikein osaa  mitään, en jaksa mitään, en halua mitään. Jos jokin menee pieleen minä vain mietin ja syytän itseäni. "Olisi sittenkin pitänyt" ja "miksi minä en"-kysymykset on tulleet itselleni tutuiksi.
Minun on vaikea kekittyä mihinkään, en osaa päättää mitään ja koko elämä on yhtä jahkailua. Oikeastaan tuntuu, että olen silloin kaikessa ihan kamalan hidas ja tahmainen.

Harhat: myrkkyä käsissä, myrkkyä kukissa, myrkkyä siellä ja täällä, jopa pesuaineissa, joten käsiä on pestävä jatkuvasti ja uudelleen ja uudelleen! Jatkuvaa rytmitystä, sormien laskemista, pakkoajatuksia...
Ja sitten nämä kivut. Puurot ja vellit menevät sekaisin, kun en aina itsekään erota mikä on psykosomaattista ja mikä näitä muita kipujani! Kummallista sekamelskaa on olotilani :( !

Kaikkein rankinta on kuitenkin jatkuva kuolemanpelko. Pienikin uusi oire ja olen mielikuvissani järjestänyt taas kerran omat hautajaiseni. Oma kuolema pelottaa. Silti monesti ajattelen että olisi kaikille parasta jos vain kuolisin pois - ja taas kohta saan paniikkikohtauksen ja tunnen tukehtuvani ja kuolevani ja ankara elämänhalu iskee kiinni!

Lääkitys ja lukemattomat terapiat ovat auttaneet. On ollut seesteinen vuosi. Mutta
tämä kevät on ollut taas vaikeampaa. Pelkään, että oireet palaavat.

4 kommenttia:

  1. Hei Tuuli!
    Tulin vastavierailulle blogiisi.
    Kyllä minullekin on tuttua se, että ei jaksa yhtään mitään. Silloin olen vain ottanut päivän kerrallaan, miettimättä huomista. Kyllä se vähitellen aina tulee se pikkasen parempikin päivä. Ja hyvä, että sinulla on lääkitys ja hoitosuhdekunnossa.

    Mukava, että olet aloittanut blogin. Ainakin minulle tuo kirjoittaminen, silloin kun sitä jaksaa, on helpottanut oloa.

    Voimia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vierailustasi!
      Juuri nyt on onneksi seesteinen kausi, joten tällä hetkellä pärjään. Minut on poistettu mielenterveystoimiston asiakaslistalta, joten mitään hoitokontaktia ei nyt ole. Olen kuulemma saanut niin paljon jo hoitoja, että minun osaltani ei nyt muuta enää ole mitä tarjota...

      Poista
  2. Hei Tuuli!

    Miten sinut on voitu poistaa mistään hoitolistalta? Ei kait sellaista voida tehdä, aivan kuin heitettäisiin ihminen "susille",: mene ja hoida itses itse. Eihän sellainen voi olla oikein. Ainakin sinulle tulee tarjota edes keskusteluapua, keskusteluterapiaa. Vaikka se sitten kestäisi läpi elämäsi, niin ei sinua saa jättää heitteille. Lääkitystäsi älä lopeta! Kirjoittaminen on yhdenlaista terapiaa, vaikka siinä ei aina olekaan vastavuoroisuutta niin kuitenkin saa laitettua ajatuksiaan "paperille".

    VastaaPoista